Verkiezingsinzet funderend onderwijs: 'Een sterk fundament voor Nederland begint in de klas'
04-07-2025
Het onderwijs kampt met grote uitdagingen. Zo is er een nijpend personeelstekort, waardoor steeds meer lessen uitvallen en krijgen veel leerlingen niet de kansen krijgen die ze verdienen. De gevolgen raken de hele samenleving. Partners in het funderend onderwijs doen daarom een dringende oproep aan politieke partijen: geef het onderwijs de centrale plek in de verkiezingsprogramma’s die het verdient en kies voor een krachtig, langjarig plan van overheid en onderwijssector samen. Dit artikel verscheen eerder op PO-Raad.nl. Lees de gezamenlijke verkiezingsinzet Dagelijks werken 300.000 professionals aan de toekomst van 2,5 miljoen leerlingen, maar het fundament waarop zij bouwen staat onder druk. Dit kunnen we als samenleving niet toestaan. Willen we kinderen goed voorbereiden op de toekomst, dan moet het funderend onderwijs veel steviger worden ondersteund. Een stevig fundament wordt volgens de partners in het funderend onderwijs (AOb, CNV Onderwijs, FvOv, AVS, VO-raad, LAKS en PO-Raad) gelegd door: • te investeren in kwaliteit en kansen • te investeren in onderwijspersoneel • te investeren in de randvoorwaarden voor goed onderwijs Voor toekomstbestendig onderwijs zijn structurele en gerichte investeringen nodig, waaronder in brede brugklassen, een rijke schooldag en voorschoolse educatie. De actualisatie van de kerndoelen moet doorgaan en resulteren in een curriculum waarin niet alleen de basisvaardigheden, maar ook de brede ontwikkeling van leerlingen centraal staat. In de inzet wordt eveneens gepleit voor nauwe samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang, (jeugd)zorg en gemeenten en een soepele overgang van het primair naar voortgezet onderwijs. Voor de PO-Raad betekent dit dat alle kinderen toegang krijgen tot kinderopvang, ook als hun ouders niet werken. Zo geven we elk kind een eerlijke start. Voor een soepele overgang van po naar vo is het van belang dat we leerlingen later gaan selecteren, zodat alle leerlingen de kans krijgen zich optimaal te ontwikkelen. Het personeelstekort in het onderwijs moet topprioriteit zijn. Het vereist structurele investeringen in professionalisering, een aantrekkelijke en veilige werkomgeving, en blijvende inzet op zij-instroom en samenwerking tussen scholen en opleidingen. Door demografische veranderingen en brede arbeidsmarktkrapte moeten we tegelijkertijd onder ogen zien dat de personeelstekorten, ook wanneer we er alles aan doen om dat te voorkomen, de komende jaren aanhouden. Dit vraagt om aanpassingsvermogen van het onderwijs en regelruimte om op verantwoorde wijze met deze tekorten om te gaan, zodat alle professionals in het onderwijs hun werk op een goede manier kunnen blijven doen. Veel schoolgebouwen zijn verouderd en ongeschikt, terwijl een gezonde en toegankelijke leeromgeving cruciaal is voor goed onderwijs. Structurele investeringen in huisvesting zijn dringend nodig, zodat elk kind en elke medewerker onderwijs krijgt in een gebouw dat bijdraagt aan welzijn en gezondheid. Daarnaast moet er worden geïnvesteerd in betrouwbare ICT en digitale voorzieningen, met oog voor privacy en onderwijskwaliteit. Scholen hebben behoefte aan structurele financiering in plaats van tijdelijke subsidies, en samenwerking moet worden beloond boven concurrentie. Zo ontstaat een stabiele basis voor duurzaam goed onderwijs. Investeren in kwaliteit en kansen
Investeren in onderwijspersoneel
Investeren in de randvoorwaarden voor goed onderwijs