Tweede Kamer kritisch over leermiddelenmarkt
10-04-2025
De Tweede Kamer is kritisch op de huidige werking van de leermiddelenmarkt. Dat bleek tijdens het Tweede Kamerdebat over leermiddelen en digitalisering op 3 april 2025. Breed delen politici hun zorgen over de stijgende prijzen van leermiddelen, het gebrek aan transparantie bij uitgeverijen en de beperkte inzage in de activatiegraad van de verplichte digitale licenties binnen het LiFo-systeem. Aanleiding voor de kritiek is het recente rapport van KPMG. Ondanks de brede analyse van het LiFo-systeem, slaagt dit rapport er volgens Kamerlid Rooderkerk (D66) ‘niet in om essentiële vragen te beantwoorden over de verdienmodellen van uitgeverijen en de daadwerkelijke activatie van licenties’. Andere Kamerleden sluiten zich daar bij aan. Tijdens het debat komen verschillende oplossingsrichtingen aan bod. Zo pleiten Kamerleden voor meer (verplichte) transparantie over marges en activatiecijfers. Ook zijn zij kritisch op de huidige contractvormen en het LiFo-systeem, waarbij licenties en werkboeken na één jaar worden afgeschreven, scholen aan meerjarige contracten vastzitten en verplicht digitale licenties moeten afnemen. In een Kamerbrief voorafgaand aan het debat erkent staatssecretaris Mariëlle Paul van OCW dat onduidelijk blijft hoeveel winst educatieve uitgeverijen maken op de verkoop van lesmethodes voor het voortgezet onderwijs. De staatssecretaris meldt dat de educatieve uitgeverijen tegenover KPMG hun kaken stijf op elkaar houden ‘ondanks een intensief doorlopen (uitvraag-)proces’. De weigering van de uitgeverijen om inzicht te geven in hun winstmarges maakt het volgens Paul ook onmogelijk om een goede vergelijking te maken tussen de kostenstructuur van digitaal en papieren lesmateriaal. OCW wil nu met het ministerie van Economische Zaken bij de evaluatie van de wet gratis schoolboeken nader onderzoek laten doen naar de werking van de leermiddelenmarkt.