USN Skip to Content USN Skip to Footer

Schoolbesturen willen af van big tech

03-07-2025

Steeds vaker geven schoolbesturen aan dat ze op zoek zijn naar meer autonomie en minder afhankelijkheid van grote Amerikaanse big techbedrijven. Gedreven door deze signalen en de ambitie van schoolbesturen om publieke waarden centraal te stellen, start SIVON – op verzoek van het ministerie van OCW – met een open source program office (OSPO) voor het primair en voortgezet onderwijs. SIVON roept schoolbesturen op om daarover mee te denken.

Uit recent onderzoek van SIVON en Kennisnet blijkt dat big tech een dominante positie heeft in het Nederlandse onderwijs. Vrijwel alle scholen en EdTech-leveranciers maken er gebruik van. Dit leidt tot zorgen, met name over drie publieke waarden: autonomie, privacy en doelmatigheid. Daarentegen stelt open source als alternatief scholen in staat om:

  • minder afhankelijk te worden van een aantal grote leveranciers
  • meer gebruik te maken van open standaarden
  • software die met publieke middelen is ontwikkeld, publiek beschikbaar te maken
  • samen te werken aan oplossingen die echt passen bij het onderwijs

Een OSPO is een centrale plek voor kennis, samenwerking en ondersteuning op het gebied van het gebruik van open source. SIVON gaat dit inrichten voor het funderend onderwijs. De OSPO wordt een platform van, voor en door het onderwijs gevuld met de kennis en expertise van schoolbesturen, leveranciers en experts. De OSPO biedt:

  • inzicht in bestaande open source-oplossingen
  • begeleiding van scholen in gebruik van open source
  • delen van kennis en ervaring
  • inventarisatie van de behoefte van scholen