Ouders en kinderen positief over mobielverbod
19-06-2025
Geen richtlijn, maar een verbod: steeds meer ouders en kinderen zijn positief over het mobielverbod in de klas dat op 1 januari 2024 inging. Ook een verbod in de hele school kan op meer voorstanders rekenen. Dat blijkt uit onderzoek van Ouders & Onderwijs onder 1143 ouders. Van de ondervraagde ouders is 88 procent voor een mobielverbod in de klas. Dat is 27 procent meer dan voor de invoering van het verbod. Volgens de ouders zijn ook hun kinderen steeds vaker voor een verbod in de klas: 53 procent zei tegen hun ouders voorstander te zijn, terwijl dat in 2024 nog 45 procent was. Steeds meer ouders zijn ook voor een verbod in de hele school: 56 procent tegenover 36 procent voordat het verbod inging. Bij kinderen was in 2024 nog 17 procent voorstander van een verbod in de school. In 2025 is die groep gegroeid naar 28 procent. Steeds meer kinderen en jongeren zijn ook voor een verbod op sociale media. Uit onderzoek van UNICEF onder 1000 kinderen en jongeren blijkt dat 69 procent daar een voorstander van is. Ze vinden sociale media voornamelijk verslavend, onveilig en schadelijk. Ook hebben sociale media een negatieve impact op hun mentaal welzijn. Het leukst aan socialemediagebruik vinden kinderen en jongeren dat ze zo contact kunnen onderhouden met vrienden, dat het hen vaak laat lachen en dat het helpt tegen verveling. Het minst leuk vinden ze advertenties en dat ze te lang blijven scrollen. 57 procent van kinderen en jongeren vindt dan ook dat de overheid regels moet maken om eindeloos scrollen tegen te gaan. ‘Dat steeds meer kinderen en jongeren positief zijn over het mobielverbod is niet gek’, zegt Vivian den Blanken van het NJi. ‘Zij merken zelf ook steeds meer dat ze als individu niet kunnen opboksen tegen de verslavende elementen van sociale media. Daardoor groeit de behoefte aan regels en grenzen.’ Uit eerder onderzoek blijkt dat jongeren en kinderen relatief weinig betrokken zijn geweest bij regelgeving rondom telefoongebruik op school. Maar volgens Den Blanken laat het onderzoek van UNICEF juist zien hoe goed zij kunnen meepraten over waar ze behoefte aan hebben. ‘Daarom is het goed om als school kinderen en jongeren te betrekken bij beleid rondom smartphones. Bijvoorbeeld bij de discussie of mobieltjes ook verboden moeten worden buiten de klas. Want wanneer kinderen en jongeren daarover kunnen meepraten, worden regels hierover ook beter door hen geaccepteerd en nageleefd.’