USN Skip to Content USN Skip to Footer

Netwerk Mediawijsheid ziet daling mediagebruik jonge kinderen

10-04-2025

Kinderen van 0 t/m 6 jaar besteden minder tijd aan digitale media dan vorig jaar (86 minuten tegenover 111 minuten). Maar met een gemiddelde van bijna anderhalf uur per dag ligt dit nog steeds boven de aanbevolen tijd van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. Eén op de zes jonge kinderen kijkt dagelijks zelfs meer dan twee uur filmpjes op een mobiel apparaat of televisie.

Dit blijkt uit de Iene Miene Mediamonitor van Netwerk Mediawijsheid, in het kader van de Media Ukkie Dagen. ‘Het lijkt erop dat steeds meer ouders bewuster omgaan met schermtijd bij jonge kinderen. Wellicht omdat er in toenemende mate aandacht is voor de risico’s van mediagebruik door kinderen’, aldus Peter Nikken, emeritus lector Jeugd & Media.

Regulering van digitaal mediagebruik speelt een belangrijke rol in veel gezinnen. Meer dan de helft van de ouders bepaalt hoeveel schermtijd hun kind krijgt. En bijna driekwart selecteert media die geschikt zijn voor de leeftijd van het kind. Toch hebben ouders vooral moeite om hun eigen digitale mediagebruik te veranderen, ondanks dat zij een belangrijke voorbeeldrol vervullen.

Het onderzoek toont grote verschillen in het gebruik van digitale media door gezinnen met jonge kinderen. Bijna de helft van de jonge kinderen kijkt geen televisie en een nog groter deel bekijkt geen filmpjes op smartphones of tablets. Er zijn echter ook veel kinderen die meer dan twee uur per dag bezig zijn met televisie kijken, filmpjes kijken en gamen.

De momenten waarop media worden gebruikt, variëren sterk: één op de vijf kinderen kijkt filmpjes tijdens het ontbijt. Ouders die dit toestaan, noemen het vaak een moment van rust, vooral wanneer zij weinig steun van een partner ervaren. Daarentegen staat wel vast dat jonge kinderen nog steeds twee keer zoveel tijd aan offline-activiteiten besteden als aan digitale media.