USN Skip to Content USN Skip to Footer

Leerlingen geven hun school een 6,6 in LAKS-monitor 2025

10-07-2025

Leerlingen in het voortgezet onderwijs beoordelen hun school dit jaar met een gemiddeld rapportcijfer van 6,6. Dat blijkt uit de LAKS-monitor 2025, waarin ruim 170.000 leerlingen hun mening gaven over verschillende aspecten van het onderwijs. Hoewel het cijfer een ruime voldoende is, zien leerlingen nog volop kansen voor verbetering – vooral op het gebied van burgerschap, inspraak en toetsdruk. Dat schrijft Meesterbaan op basis van onderzoek van LAKS

Positiever dan vorig jaar, maar onder niveau van eerdere jaren

Ten opzichte van vorig jaar is de tevredenheid iets toegenomen: in 2024 gaven leerlingen hun school gemiddeld een 6,5. In 2023 en 2022 lag het rapportcijfer met respectievelijk 6,7 en 6,8 nog iets hoger.

Complimenten voor docenten en begeleiding

Leerlingen zijn het meest positief over hun docenten. Maar liefst 73% waardeert hun betrokkenheid en didactische vaardigheden, en nog eens 21% is hierover neutraal. Ook over de begeleiding op school zijn de meeste leerlingen tevreden. Ze zijn blij met hun mentor en ervaren voldoende steun bij leerproblemen, persoonlijke kwesties of de profiel- en studiekeuze.

Kritiek op burgerschapsonderwijs en samenhang tussen vakken

Het grootste verbeterpunt ligt bij het thema lessen en burgerschap. 88% van de leerlingen is hierover ontevreden. Ze ervaren weinig samenhang tussen vakken en vragen zich af of de lesstof voldoende voorbereidt op het echte leven. LAKS pleit voor een vakoverstijgend curriculum en meer autonomie voor leerlingen in wat en hoe zij leren. De lopende curriculumherziening biedt vaksecties bovendien kansen om intensiever samen te werken aan samenhangend onderwijs.

Daarnaast geven veel leerlingen aan dat actuele thema’s te weinig besproken worden in de klas. Dit sluit aan bij de signalen uit de Staat van het Onderwijs van dit jaar. Scholen blijken vaak zoekende in het vormgeven van goed burgerschapsonderwijs. De herziening van de kerndoelen moet hierin meer richting bieden. Ook kunnen scholen gebruikmaken van de ondersteuning van het Expertisepunt Burgerschap.

Toetsdruk nog altijd een punt van aandacht

Ook de aanpak van toetsen blijft een punt van aandacht. Slechts 38% van de leerlingen is hier tevreden over, terwijl 17% ontevreden is. Volgens het LAKS ligt de nadruk te veel op toetsen als einddoel, in plaats van als middel om ontwikkeling te meten. Om hier verandering in te brengen, is in 2024 het project Toetsdruk gestart, een samenwerking tussen de VO-raad en het LAKS.

Sociale veiligheid: veilig, maar pesten blijft een probleem

Een meerderheid van de leerlingen (80%) voelt zich veilig op school. Tegelijkertijd geeft 41% aan recent met pesten te maken te hebben gehad. Sociale veiligheid, en pesten in het bijzonder, blijft daarmee een belangrijk aandachtspunt. Scholen kunnen terecht bij Stichting School & Veiligheid voor advies en praktische tools.

Meer inspraak gewenst

Tot slot laat de monitor zien dat leerlingeninspraak verder versterkt kan worden. Hoewel op veel scholen een leerlingenraad aanwezig is, voelt 57% van de leerlingen zich onvoldoende gehoord over zaken als het lesaanbod. LAKS ziet dat inspraak vaak beperkt blijft tot een kleine, actieve groep. Voor een bredere vertegenwoordiging pleit de organisatie voor laagdrempelige vormen van participatie, zoals klasgesprekken of klankbordsessies. De eerder ontwikkelde scan leerlingparticipatie van Voortgezet Leren kan scholen helpen inzicht te krijgen in hoe goed leerlingen momenteel worden betrokken.