Kamerbrief verbetering passend onderwijs
08-05-2025
Staatssecretaris Paul (OCW) heeft de Tweede Kamer de vierde voortgangsrapportage van de verbeteraanpak passend onderwijs gestuurd. Zij informeert de Kamer daarin over de verbetering van het passend onderwijs en de beweging naar inclusief onderwijs. Verbeteringen uit eerdere trajecten worden voortgezet, zoals betere samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs en het versterken van de positie van ouders. Daarnaast wordt gewerkt aan een wetsvoorstel waarmee de mogelijkheden voor maatwerk in de klas en daarbuiten worden verruimd. De brief gaat onder andere in op schoolverzuim, een landelijke norm voor basisondersteuning, de wachtlijsten voor het gespecialiseerd onderwijs, huisvesting, begaafde leerlingen, ouder- en jeugdsteunpunten en de samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en leerplicht. Sterkere samenwerking tussen onderwijs, jeugdhulp en leerplicht moet ervoor zorgen dat kinderen sneller de juiste hulp krijgen. Enkele thema’s uit de brief: Schoolverzuim. Uit de leerplichttelling schooljaar 2023-2024 blijkt dat de stijging van langdurig verzuim afzwakt. Bovendien zijn in dit schooljaar meer uitgevallen kinderen teruggeleid naar school. Dit kan echter beter, via de wet ‘terugdringen verzuim’ die op 1 januari 2026 ingaat. Dit wetsvoorstel heeft onder andere betrekking op verzuimbeleid bij scholen in het funderend onderwijs. Leerplichtambtenaren gaan nauwer samenwerken met scholen, jeugdhulp en gemeenten om verzuim en uitval beter te voorkomen en aan te pakken. Monitoronderzoek wachtlijsten gespecialiseerd onderwijs. Tussen 2024 en 2027 loopt een monitoronderzoek naar wachtlijsten in het gespecialiseerd onderwijs. Uit de tussenrapportage van november 2024 blijkt dat één op de vijf vestigingen een wachtlijst heeft, vooral in het voortgezet speciaal onderwijs (cluster 4). Hoewel het aantal wachtlijsten in het najaar van 2024 is afgenomen, moeten relatief meer leerlingen langer wachten. Vervolgonderzoek moet de oorzaken verduidelijken. Het onderzoekBouwstenen voor inclusievere scholen heeft een ontwerpkader opgeleverd, aan de hand waarvan gemeenten en schoolbesturen afwegingen kunnen maken bij het inclusief bouwen en het inclusief en toegankelijk maken van hun schoolgebouw. Het onderzoek maakt inzichtelijk wat inclusie vraagt van onderwijshuisvesting en bevat diverse aanbevelingen. Zo geeft het rapport advies over welke minimale eisen in wetgeving verankerd zouden moeten worden en biedt het inzicht in de ruimtebehoefte, waarbij de onderzoekers adviseren om voor een inclusief schoolgebouw ruimere ruimtenormen te hanteren. Daarnaast bevelen de onderzoekers aan om de maatregelen en het ontwerpkader direct in de praktijk toe te passen, onder andere in het innovatieprogramma onderwijshuisvesting, en het ontwerpkader verder aan te scherpen en aan te vullen met goede voorbeelden. Landelijke norm basisondersteuning. AOb en Ouders & Onderwijs hebben in november 2024 een advies geschreven over de landelijke norm basisondersteuning voor de eerste drie ondersteuningsgebieden. Het advies gaat over ondersteuning in het basisonderwijs voor kinderen met problemen met lezen en/of spelling, dyslexie, (hoog)begaafdheid en problemen met taak/werkgedrag. Het streven is om een wetsvoorstel en de bijbehorende algemene maatregel van bestuur in het eerste kwartaal van 2026 in internetconsultatie te brengen.