Kamer akkoord met meer maatwerk in passend onderwijs
22-05-2025
De Tweede Kamer heeft op woensdag 21 mei 2025 een commissiedebat over de verbeteraanpak voor het passend onderwijs gehouden. Met de verbeteraanpak komt er meer ruimte voor maatwerk in de wet- en regelgeving rondom passend onderwijs. Maatwerk maakt het mogelijk het onderwijssysteem aan te passen aan de behoeften van kinderen en jongeren. Er zijn op dit moment verschillende tijdelijke subsidieregelingen om het onderwijs in te richten naar wat de leerling nodig heeft. In een Kamerbrief over de verbeteraanpak kondigde het ministerie van OCW onlangs aan dat er een nieuwe structurele regeling komt die meer ruimte biedt aan maatwerk in het onderwijs. De regeling gaat in per 1 januari 2026, maar volgens het ministerie kunnen scholen er nu al mee aan de slag binnen de huidige tijdelijke regeling. Maatwerk kan volgens Vincent Fafieanie van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) helpen voorkomen dat leerlingen thuis komen te zitten. Met een structurele regeling wordt het makkelijker om dit te organiseren. ‘Bijvoorbeeld het inzetten van een onderwijszorgarrangement op een zorgboerderij of bij een zorginstelling. Dit is nu vaak niet mogelijk, omdat onderwijs alleen gegeven mag worden op een onderwijslocatie met leerkrachten die in dienst zijn van het schoolbestuur.’ Om leerlingen die thuiszitten terug te begeleiden naar onderwijs, zijn scholen straks verplicht een overzicht te maken van alle verzuim en daar beleid op te maken. Omdat er soms alleen gekeken wordt naar ongeoorloofd verzuim, zoals spijbelen, wordt de samenhang met geoorloofd, oftewel ziekteverzuim, weleens over het hoofd gezien. Fafieanie: ‘Wanneer ouders hun kind ziekmelden, spelen er vaak andere dingen dan een medische aandoening. Bijvoorbeeld psychische problemen. Maar omdat deze kinderen onder geoorloofd verzuim vallen, laat de school het soms over aan het medische circuit. Daardoor ziet de school soms niet het werkelijke probleem en wordt er niet gekeken naar wat een kind of jongere nodig heeft om onderwijs te volgen.’ Wanneer een kind kampt met ziekte of problemen wil dat volgens Fafieanie niet zeggen dat het niet in staat is om onderwijs te volgen. ‘Geen volledig onderwijs, maar misschien wel één of twee uur per dag. Bijvoorbeeld digitaal of via een chatbox in de klas waardoor het kind ook contact kan houden met medeleerlingen. Dit voorkomt dat een leerling geïsoleerd raakt en de focus alleen ligt maar op de ziekte of problemen.’